En knapp mot våldet och mobbing i skolan......?

På väg ut ur affären idag stod det två äldre damor och frågade om jag ville köpa en knapp, den var mot våld och mobbning i skolan. För 30 kr var den min. Jag svarade väldigt snabbt "Jag har tyvärr inga kontanter" vilket egentligen var rätt dumt och löjligt för bankomaten ligger precis utanför. Efter ett par steg började jag ångra mig och ställde mig o funderade lite, första tanken var att det är min skylldighet att gå och köpa den där knappen. Fy för, jag är ju verkligen emot mobbning och mitt älskade lilla barn ska en dag gå i skolan, tänk om han blir mobbad? usch och fy! Nästa steg i tankeprocessen blev "Men vadå en knapp mot mobbing? vad kan den möjligtvis hjälpa ett stackars mobbat barn med?" Är det inte skolans skyldighet att arbeta mot detta? Nu är jag inte så naiv att jag tror att bara för att "fröken" säger till barnen att "alla får vara med och leka" Så löser sig alla problem och det mobbade barnet blir "en i gänget"..

Jag vet inte riktigt vad jag tänker om detta faktiskt. Min slutsatts blev i alla fall att jag nog inte ska köpa den där knappen. Det känns som att det borde finnas bättre sätt att hjälpa dem på. eller?

Vad hade DU gjort, hade DU köpt den där knappen?


Kommentarer
Postat av: Jessica

Om jag haft pengar på mig så kanske. Samtidigt förstår inte jag heller vad det ska kunna hjälpa, då får dem berätta på vilket vis det stoppar mobbingen att jag köper knappen, vad pengarna ska användas till liksom

2010-03-31 @ 15:49:25
URL: http://jessicaskrypin.blogg.se/
Postat av: Philippa - mamma till Therese

nej, det hade jag inte... pengar kan inte förhindra mobbingen, knappar kan inte förhindra mobbingen... vuxna kan förhindra mobbingen genom att uppfostra sina barn...

2010-03-31 @ 18:31:15
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Denise - Ännu en mammablogg

sv: han får nutramigen, en komjölksproteinfri ersättning då han är allergisk mot mjölkprotein :)

2010-03-31 @ 18:50:19
URL: http://knoddenojag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0