mat och dryck. Hjälp?

Hej hej!

Behöver lite "Grav-tips" och svar.

Jag undrar hur det är med fetaost under graviditeten. Jag vet att man ska avstå Brie och sådan ost med just fetaost och mozzarela har jag hört ska vara ofarligt. Jag har avstått från allt sådant under graviditeten då jag inte vetat o vågat testa men så i helgen förklarade en person jag känner som också är gravid och dessutom jobbar inom sjukvården med just födslar att det inte alls var någon fara med fetaost. Så jag unnade mig lite i salladen. Nu i efterhand känner jag mig dock lite orolig, gjort är gjort och jag tror inte det kan ta någon skada men undrar vad ni har hört?

Sedan undrar jag hur illa det är att "unna" sig ett glas vin under tiden man ammar. Ska man avstå allt sådant helt?
Jag har hört/ fått för mig, att det är nästan ännu mer farligt att dricka/röka när man ammar än det är under själva graviditeten. Någon som "vet" .. Det må höras oansvarigt, men fy tusan vad jag längtar efter ett glas rött!!

Kommentarer
Postat av: Sandra

så länge osten är pastoriserad så går det bra.

2009-05-11 @ 08:21:44
URL: http://sezza.webblogg.se/
Postat av: h

nämen ooj, ska E osse ha barn (:

2009-05-11 @ 14:49:06
Postat av: Grynet - mamma till hösten

Du kan gå in på livsmedelsverkets hemsida :9 Där står allt. Feta ost i pastöriserad form går bra men dom tycker man ska undvika kitt-ostar som brie och så. Annars kan man njuta av det mesta :)

2009-05-12 @ 12:55:03
URL: http://grynis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0