Vecka 28

Jisses vad tiden går. Var tog den vägen?
kommer ihåg när jag var i ca vecka 10-12 jag verkligen läängtade efter vecka 17-18 när det var ultraljud o man fick höra hjärtat o fick liksom lite mer perspektiv på det hela och insåg att det var på riktigt. det var TIO veckor sedan. jisses =P Nu är det bara 12 veckor kvar. det kommer ju gå FORT!

vecka 28 - Trefjärdedelar av din graviditet har passerat. Man kan känna hur livmodern trycker upp mot revbenen så att de nedersta revbenen spänns ut. Det kan bli svårare för dig att ta ett djupt andetag. Du tycker kanske att ditt barn är lite väl stökigt nu.

Medelkroppslängden 38 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.


En del barn lägger sig tillrätta redan nu med huvudet nedåt. Även om det börjar bli trångt kan barnet slå kullerbytta i livmodern.

Håret på huvudet har vuxit och barnet har fått ögonbryn och ögonfransar. Barnet öppnar och sluter ögonen. Forskning har visat att om man lyser med en stark lampa på mammans mage så rör sig barnet mot eller bort från ljuset. De starka kontrasterna mellan ljus och mörker består till efter födelsen, det nyfödda barnet föredrar kontrastrika leksaker i svart och vitt. Precis som ett spädbarn sover det ofödda barnet mycket. Man vet att unga barn har en stor del så kallad djupsömn, liten del drömsömn (REM-sömn, rapid eye movement, snabb ögonrörelse-sömn) samt liten del vakenhet. Dessa proportioner ändrar sig med graviditetslängd, barnets mognad och tillväxt: äldre är vakna längre och sover ytligare. Det finns forskare som tror att barn drömmer redan i livmodern och bearbetar det de varit med om.


Kommentarer
Postat av: Love blivande ung mamma

Oj då :S jag brukar alltid svara på alla mina kommentarer. Men jag måste missat dig då ...ush förlåt visste jag inte.

Hur mår du då? 12 veckor kvar=)

Hittat en studentklänning?

KRAM Love

2009-05-18 @ 18:13:05
URL: http://mommyatnineteen.blogg.se/
Postat av: Frida

Ser att du är gravid. Grattis till magen:) Då kommer han/hon ut snart. Kul att du har blogg. Lycka till!kram

2009-05-18 @ 18:55:42
URL: http://kitoko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0