Våga va dig själv!

Jag fick ett meddelande innan, som fick mig att tänka på detta inlägg som jag tänkt skriva tusen gånger men aldrig blivit gjort.

Alla är så snabba med att dömma och stoppa en i ett fack, först barnmorskan, som dessutom verkade tycka att det var konstigt att vi var glada över att vi var gravid, varför skulle vi bli med barn om vi inte ville?? Hon såg våra personnummer och tänkte förmodligen direkt att "Jaha, här har vi två ansvarslösa ungdomar som har ställt till det för sig" men ack så fel hon hade! Hon påpekade min ålder både en o två gånger, hon gav mig broshyrer om unga föräldra grupper. Hon la mig direkt i en låda och jag fick känslan av att hon resonerade så här: "det är bättre hon går i en sådan grupp där alla andra unga, dumma går, dem passar inte med äldre mogna människor" obs! inte mina åsikter!

Men jag sa från första sekund att NEJ, jag tänker inte vara en ung mamma, jag vill bara vara mamma! När inbjudan till föräldrautbildningen kom blev både jag och Jonathan nervösa, vi gick in med inställningen att folk tänker: "unga föräldrar är automatiskt dumma"

tyvärr, så tror jag att jag är en av få förunnade som hamnade i en helt fantastisk grupp med andra blivande föräldrar. jag och jonathan var 10 år yngre än alla de andra paren, men ALDRIG någonsin har de gjort någon skillnad på oss, aldrig någonsin har de fått oss att tro eller känna att vi är mindre värda, att vi är sämre föräldrar, att vi är UNGA.

Vi håller fortfarande kontakten och träffas ca en gång i veckan, vi delar tankar, åsikter, och det är så jäkla skönt att få höra att alla andra går igenom samma saker, bra saker, roliga saker, men även jobbiga och tunga saker.

när jag var på återtbesök hos barnmorskan kan ni tro hon var förvånad, hon var förvånad att jag inte gick i ungaföräldra grupp, att jag umgicks med 30 åringar men främst var hon nog förvånad över att det går så jäkla bra för oss! och det kändes nästan som en revansch, att ha, där fick jag allt visa att ålder inte har betydelse!

Jag kan inte med ord få dem att förstå hur tacksamma vi är, jag och Jonathan, att vi har dem, att dem valde att acceptera oss och inte putta bort oss. i slut ändan är vi alla föräldrar, vi är alla helt färska på området och det kvittar om man är 20 eller 30 så är allt lika nytt för alla!

SÅ TACK! TACK AV HELA MITT, MELKERS OCH JONATHANS HJÄRTA! TACK FÖR ATT NI INTE GÖR SKILLNAD PÅ OSS! VI ÄR SÅ TACKSAMMA FÖR VÅRA "NYFUNNA" VÄNNER!



Kommentarer
Postat av: Mia

Lina och Jonathan! Ni är helt fantastiska föräldrar! Det finns dom som är 40 år och har flera stycken barn men är riktigt dåliga och omogna som föräldrar. Att vara en bra förälder handlar inte om ålder.

2009-11-18 @ 23:03:19
Postat av: Carolin - Mamma ti Junior

Sån skillnad di kan va po barnmorskor! Min va helt underbar! Hon gjorde ingen skillnad po majj bara för att ja va 18 när ja vänta Junior! Hon behandla majj liadant som hon behandla dom som va 30 o skulle ha barn! När vi skaffar nästa ska ja verkligen ha hinne igen för hon va jättebra! Hade Marianne Eriksson i Ysta! Håller mi Mia i att vara en bra förälder har inget mi åldern att göra!

2009-11-19 @ 08:18:06
Postat av: Lee - mamma till Melwin

Precis samma som du tänket jag med. Vi var yngst men levde redan som "gammlingar" hus och hela det. Men jag kände att vi blev lite utanför. Tråkigt att det ska behöva bli så... En mamma i unga darr orkar mer än en i älder darr...

2009-11-19 @ 10:50:25
URL: http://leenilsson.blogg.se/
Postat av: Lisa

Otroligt fin bild Lina! :) Och jag tycker att det verkar som om du är helt underbar mamma! Ta hand om er, och pussa lillen från mig!

2009-11-24 @ 15:08:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0