Pudel vs. Pitbull

På promenaden nyss träffade vi på farbror med en pudel. Dem fick hälsa och det gick bra, vi skulle åt samma håll så vi bestämde oss för att släppa lös dem så dem kunde busa på vägen. En bit bort kommer det en amstaff eller pitbull, troligen var det en amstaff. Gubben blir halvt hysterisk "oooh helvete, en sån där pitbull, fort fort, koppla hundarna!!"

Jag kopplar Milo och skrattar för mig själv åt gubbens hysteri. Jag tror inte på att amstaff/putbull = kamphund! Jag trot dock starkt på att ägaren skapar hunden och tyvärr har dessa raser hamnat hos imkompetenta ägare som använder hunden som en statussymbol och ett sätt att vinna respekt på. Örk jag blir så arg!

Gubben valde att tala för både mig och honom och sa till ägaren "vilket håll ska du? VI vågar inte ha våra hundar lösa när du kommer med den där" innerst inne blev jag lite små irriterad på denna man!
Ägaren svarade "hon är jätte snäll, hon blir bara nyfiken och vill såklart va med och leka.."

Nej, jag hade inte skaffat en amstaff nu när vi har barn, hade vi inte haft det hade både jag o J kunnat tänka oss en. Det beror inte på att jag tror att den hade hoppat upp o slitit sönder o samman Melker helt oprovocerat varje dag. Jag tror det är lika stor risk som med vilken annan hund som helst. Dock kan man inte oavsett vad, komma undad att käken på dessa raser kan låsa sig, därav svårare att bända upp käken och därför en risk för större skador.

Men, det är en jätte vacker och intelligent ras. Tråkigt nog finns det inte Hund-körkort. Och vilka idioter som helst kan skaffa djur!

  File:AmStaff-young.JPG

Vilken ser farligast ut?

Vad tycker ni om det?


Kommentarer
Postat av: Jessica

Pudeln på bilden ser hemsk ut och den andra söt. Tycker som du, det beror på uppfostran. Dessutom har man en annan respekt för en rottweiler till exempel än en pudel. Alltså blir pudeln farligare för man tror man kan göra vad som helst med den

2010-05-28 @ 14:36:15
Postat av: Denise - Ännu en mammablogg

sv: Tack för ditt svar! Uppskattades till tusen :)

2010-05-29 @ 20:51:57
URL: http://knoddenojag.blogg.se/
Postat av: Lee - Melwins mamma!

Alla hundar kan bli kamphundar, det är vad man tränar dom till. Så en liten pudel kan med bli det! Det är tråkigt att det ska bli så, men enligt folk är våra hundar kamphundar...

2010-05-30 @ 23:47:01
URL: http://leenilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0