en Mamma eller en UNGmamma?

När jag blev gravid fick jag massa information om grupper för unga mammor/föräldrar. Jag blev nästan uppmanad att gå dit. Dessa grupper är "bra" man får umgås med andra UNGA mammor.
Och visst hade det säkert varit kul att träffa personer i min ålder och dem har säkert jätte kul där. MEN för mig blev det en ren princip sak att inte gå dit. jag skulle bli MAMMA, inte en speciell ung, inte heller en medelålders eller gammal en. Jag tycker det är överdrivet och nästan nedvärderande att det finns så många "stöd-grupper" , finns det inte lika många 25, 37, 42- åringar som har liknande förutsättningar som en ung föräldrer kan tänkas ha?

Jag valde att gå i en "vanlig" föräldragrupp med andra blivande föräldrar kring 30 års ålder. och tänk så bra det blev. Och vi alla hade dessutom mer eller mindra samma förutsättningar för att ge vårt blivande barn en alldeles utomordentlig uppväxt.

Jag säger inte att unga-föräldrar-gruppen är Dålig. Jag tycker bara att det inte är något alls för mig och att det har blivit överdrivet

enough said, nu kokar vattnet. Idag står det kycklingsallad på menyn efter att ha ätit Mc Donalds x 2 idag :)

Kommentarer
Postat av: bitterfittan

jag förstår dig, kan bli himla fel när de delar upp personer i grupper på det viset

2011-01-07 @ 17:20:08
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se
Postat av: Philippa - mamma till Therese och Knyttet i magen

men det ena utesluter inte det andra. i min föräldragrupp så var de andra 35-45 så jag var väldigt långt ifrån dem på så många vis. Att umgås med andra i ens egen ålder som har barn kan ju vara väldigt stärkande, jag är inte direkt ung men jämfört med de normala 30-35 så är jag det och att få vänner i sin egen ålder som man kan prata om barn, bajsblöjor osv med är så underbart för min del.

2011-01-07 @ 18:10:57
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Philippa - mamma till Therese och Knyttet i magen

Sv: Unga föräldrar här handlar mest om att umgås, hitta på roliga saker (vi bakar, lagar mat, åker till badhuset, pysslar osv) och att barnen får leka än att vi ska "lära oss" något. Soc och familjecentralen har det gemensamt för att ge oss yngre någonstans att träffa andra i vår egen ålder som också har barn

2011-01-08 @ 11:32:08
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Filippa - mamma till Liam

Tycker precis som du! Visst att man kan träffa andra i sin egen ålder, men alla mammor är nästan lätta att umgås med. Så väl gamla som unga!

2011-01-09 @ 11:52:45
URL: http://liamochvi.blogspot.com
Postat av: Evelina

Ja och titta så bra det blev =)

2011-01-09 @ 12:32:58
URL: http://saturnme.blogg.se/
Postat av: Malin o Tuva

Jag gav unga mammor gruppen en chans fast jag inte känner mig ung. Jag fyller 25 inom kort och har haft mycket glädje av gruppen. det är utflykter och massa skoj. o i ystad finns de grupper för dom som är 25 o uppåt så de e inte bara dom yngre som har grupper att gå till.



Trodde det skulle vara "unga mammor" där. typ mellan 15-20 men alla är över 20 faktiskt.



Men håller med dig. att dom kunde fixat grupper för blandade åldrar. Istället för att dela upp de i kategorier som UNG o GAMMAL. men men.



Ville bara säga att det inte är något fel o gå på ung mamma grupp. Faktiskt kul och givande. Precis som vanliga föräldrar grupper.



Får man fråga hur gammal du är? Eftersom du också är ung mamma.



PS: Fin blogg.. läser den då o då =)



Kram

2011-01-10 @ 14:02:42
URL: http://malinstuvaluva.blogg.se/
Postat av: Michan

Hej

Iof beror det lite på hur mogen man är när man är ung mamma men är man "normal" så är åldern trams vi är alla föräldrar. När jag ficj min första var vi en grupp mammor som hängde ihop och trivdes enormt ihop och det gemensamma samtalsämnet var ju våra barn, den yngsta var 21, jag 27 och den älsta 42 och många mitt i mellan men ingen diskuterade våra åldrar, trams :)

Ha en bra kväll Kram

2011-01-16 @ 20:22:16
URL: http://www.michaela-michan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0