Känsligt ämne.

Jag vill först poängtera att denna text inte syftar till en enskild individ utan är allmänna tankar.

Jag har läst om detta och sett detta många gånger och stötte på det idag också, därför vill jag ta upp det i bloggen och höra era synpunkter.

Det handlar om mammor som rökar som gravida, som nybliven mamma i närheten av sitt spädbarn och inomhus i sitt hem där man bor med sitt barn. För mig är det långt över mina gränser.

Det jag reagerade på idag var en sak jag läste, som fick mig att vilja skriva. Barn som har astma! barn som har blivit utsatta för ciggarettens alla gifter långt innan den ens fick en möjlighet att titta ut i världen, långt innan dem själv kan försvara sig mot det. Är det inte ens typ av misshandel? Grovt ord jag vet. men det är ju ett försvarslöst barn?

Att sen som föräldrer, som har gjort detta val, sitta och klaga, hur jobbigt det är att barnet mår dåligt. Och ja det ÄR jävligt synd om barnet.  Jag förstår att det kan vara svårt att tänka ett steg längre. och att det är svårt som gravid att förutspå och förstå vad som verkligen kan ske. Men gues what, det kan ha varit just DU som utsatt DITT barn för detta.

Det ÄR ju faktiskt allmänt känt att rökning under graviditeten kan orsaka: 
  • för tidig avlossning av moderkakan
  • missfall
  • hämmad fostertillväxt
  • för tidig förlossning.

Efter förlossningen ökar också risken för att barnet får

  • plötslig spädbarnsdöd
  • luftvägsinfektioner
  • astma.

Jag var också rökare innan jag blev gravid, jag vet inte, men för mig fanns det inget annat alternativ än att sluta. 

SÅ HUR RESONERAR NI LÄSARE??
Försvarar ni beteendet eller tycker ni det är sjukt?

Arkivbild: Colourbox

Jag kan inte hjälpa det men varje gång jag ser en gravid som rökar vill jag gå fram och ge henne en käftsmäll! jag blir arg, förbannad & ÄCKLAD!


Kommentarer
Postat av: Tusse

Kan inget annat än att hålla med dig... Som någon skrev en gång, kan man inte sluta röka e man inte mogen nog att skaffa barn heller....

2011-01-06 @ 16:36:37
URL: http://mittlivsomtusse.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Håller med dig fullständigt. Så fort jag fick reda på att jag var gravid slutade jag röka med en gång. Har inte tagit ett bloss sen dess. Det kändes som en självklarhet!

2011-01-06 @ 16:52:10
URL: http://underverk.bloggplatsen.se
Postat av: Evelina

Jag instämmer jag med! Hur kan man låta ett beroende styra så starkt att man skadar sitt barn. Jag kan förstå att man rökar och inte kan sluta men borde det inte finnas en stark vilja att sluta när man väntar ett litet mirakel. Borde man inte göra allt i sin makt för att fostret ska bli ett friskt litet barn? Det är ju föräldrarna som får stå ut med följderna och då ska man inte klaga heller. En studie till har tillkommit att fortplantningssystemet är försvagat eller skadat hos många barn till rökande föräldrar då speciellt när mammorna rökade med barnet i magen. Jag känner samma känsla när jag ser någon med den där fina skatten i magen och en cigg i munnen. Passar liksom inte ihop. Kram på dig!

2011-01-07 @ 10:37:44
URL: http://saturnme.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag instämmer jag med! Hur kan man låta ett beroende styra så starkt att man skadar sitt barn. Jag kan förstå att man rökar och inte kan sluta men borde det inte finnas en stark vilja att sluta när man väntar ett litet mirakel. Borde man inte göra allt i sin makt för att fostret ska bli ett friskt litet barn? Det är ju föräldrarna som får stå ut med följderna och då ska man inte klaga heller. Stå upp för det lilla oskyldiga försvarslösa barnen rätt!

2011-01-07 @ 11:05:05
URL: http://saturnme.blogg.se/
Postat av: Lee - Melwins mamma!

Jag håller med dig Lina...

2011-01-07 @ 23:21:43
URL: http://leenilsson.blogg.se/
Postat av: Jessica Jönsson

Håller med, men samtidigt har jag förståelse för hur himla svårt det kan vara också. Kan man inte sluta helt så åtminstone dra ner på rökningen ordentligt när man är gravid. Och sen när barnet väl är ute så kan man ju verkligen göra sitt bästa för att inte skada det. Som att inte röka samtidigt som man drar vagnen, röka överhuvudtaget i närheten av sitt barn är korkat. Sen inte amma om man ska röka, då är ersättning bättre. Jag tycker inte man är en sämre mamma om man röker men jag tycker man är en sämre mamma om man utsätter sitt barn för röken

2011-01-09 @ 14:11:49
URL: http://isaksvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0